Ihonhoito vaelluksella

Ihonhoito on vaelluksella haastavaa, koska kantamukset haluaa pitää mahdollisimman kevyinä, vettä ei ole aina saatavilla ja hygieniataso on luonnon helmassa alhaisempi, kuin lähes steriileiksi jynssätyissä kylpyhuoneissamme. Normaali-ihoiset (onnekkaat) eivät välttämättä edes tarvitse mitään erityisiä tuotteita telttaretkille, mutta useimmilla iho saattaa kuivua, punoittaa ja tuottaa epäpuhtauksia jo parin telttayön jälkeen. Kuulun itse tähän jälkimmäiseen ryhmään.

Huom! Artikkelimme ja kirjoituksemme saattavat sisältää linkkejä sekä mainoksia yhteistyökumppaneidemme tuotteisiin tai nettisivuille. Klikkaamalla näitä linkkejä tai mainoksia, sekä tilaamalla yhteistyökumppaneidemme tuotteita linkkien takaa, Savikuja.fi saa tilauksista ostokomission.

Kävimme viime viikolla mieheni Miikan kanssa Käsivarren erämaassa Kilpisjärven tuntumassa hieman yli kolmenkymmenen kilometrin vaelluksella. Tuskailin ennen matkaa, että miten ihoni mahtaisi reagoida Lapin erämaan kylmässä ilmassa. Lisäksi ihoni menee aina hirveään kuntoon pitkillä automatkoilla.

Nopealla googlettelulla vaikutti siltä, että suurin osa aiheesta kirjoittaneista ei hoida vaelluksilla ihoaan puhdistuspyyhkeitä ja perusvoidetta kummoisemmilla tuotteilla. Osa kertoi käyttävänsä ihollaan aurinkosuojaa (mikä on järkevää), mutta sen pois peseminen vaatii kunnollisen puhdistuksen. Luonnon helmassa on toki kiinnostavaa tarkkailla, miten iho reagoi, jos sitä ei hoida lainkaan ja sen antaa altistua suojaamatta auringolle, tuulelle ja kylmälle.

Päätin pakata rinkkaani minimalistisen ihonhoitosetin: puhdistusmaidon, kasvoveden, kasvorasvan, silmänympärysvoiteen ja huulirasvan. Arvoin jonkin aikaa ottaisinko vielä aurinkovoiteen mukaan, mutta päätin jättää sen kotiin, koska en saisi puhdistettua sitä huokosistani tarpeeksi hyvin. Lisäksi vaelluspäivillemme oli luvattu sadetta ja käyttäisin ainakin aurinkoisella kelillä hyttyshattua. Kasvoöljy olisi ollut jopa kasvovoidetta tehokkaampi vaihtoehto, mutta öljyjen lasipullot painavat valtavasti, enkä raaskinut annostella hintavia öljyjä retkipulloihin. Lisäksi öljyn annostelu olisi ollut haastavaa ilman pipettiä.

Cattierin puhdistusmaito on kohtuuhintainen, hajusteeton ja todella hellävarainen

Ostimme vaellustamme varten pieniä retkipulloja, joihin laitoimme muun muassa ruokaöljyä ja ekologista astianpesuainetta. Muihin pulloihin annostelin ihonhoitotuotteeni ja kasvoveden laitoin juuri sopivasti loppuneeseen pieneen ruusuvesi suihkepulloon.

Laitoin retkipulloihin seuraavia tuotteita:

1. Cattierin puhdistusmaito

2. Avrilin kasvovesi

3. Madaran Deep Moisture Balancing Fluid

4. Madaran Eye Contour silmänympärysvoide

5. Burt´s Bees huulirasva

Madaran Eye Contour silmänympärysvoide, Deep Moisture Balancing Fluid ja Deep Moisture Gel Day

Ajoimme ensimmäisenä päivänä Rovaniemelle ja yövyimme siellä Motelli Rovaniemen mökissä. Huomasin jo silloin ihoni kuivuneen jonkin verran. Yritin kerrostaa kasvovettä kunnolla aamulla ja illalla ennen reitille lähtöä.

Seuraavana päivänä pääsimme aloittamaan vaelluksemme hieman kolmen jälkeen iltapäivällä Haltin vaellusreitin lähtöpisteeltä. Sää oli todella tuulinen ja ilma oli kostea. Matkan alussa tuuli ei tuntunut pahalta, koska kuljimme alkumatkan kasvillisuuden suojassa. Muutaman tunnin taivalluksen jälkeen ympäröivä luonto oli sateen kastelemaa tundraa, jossa tuuli tuntui kovempana ja kylmempänä. Ensimmäisellä tauollamme hytisimme kylmästä ja söimme Trangialla valmistetut retkimuonamme kiireellä. Illalla teltassa ihoni tuntui kuivalta ja kiristävältä kostean ja tuulisen taivalluksen jälkeen.

Ensimmäisenä vaelluspäivänä tuuli oli todella hyytävä ja ilma kolean kostea

Seuraavana päivänä kylmänkostea ja tuulinen ilma oli tiessään ja lämpöasteet kipusivat arviomme mukaan jopa kahdenkymmenen hujakoille. Aiempana päivänä tuuli oli pitänyt hyttyset tiessään, mutta nyt kuljimme lähes jatkuvasti hyttyshatut päässä. Olisi tehnyt kovasti mieli keventää vaatetusta ja kulkea lyhythihaisella, mutta verenimijät eivät sitä sallineet. Hattu ja hyttysverkko, sekä takin kaulus suojasivat onneksi jonkin verran ihoa suoralta paahteelta.

Ehdimme takaisin lähtöpisteelle vielä saman illan aikana ja saimme onneksemme yösijan Saivaaran mökistä. Ihoni oli todella kuiva ja kiristävä ja läträsin jälleen kasvoveden kanssa. Seuraavana päivänä ajoimme äitini talolle Veteliin yöksi. Ihoni tuntui jälleen pitkän ajomatkan jälkeen entistäkin kuivemmalta. Päädyin lainaamaan äitini kaapista ikääntyneemmälle iholle tarkoitettua Natura Siberican kasvovoidetta ja aamulla ihoni tuntui paremmalta.

Hoitotuotteista huolimatta Lapin erämaan armoton luonto laittoi ihoni koetukselle. Aiempiin vaelluksiini verrattuna ihoni pysyi kuitenkin paremmassa kunnossa, vaikka kelit olivat nyt aikaisempaa haastavammat. Ihoni ei punoittanut ja kiristänyt läheskään niin pahasti, kuin ennen ja mustapäät eivät lisäntyneet juuri lainkaan.

Kaikki kategoriat

Kauneus ja hyvinvointiKosmetiikkaRetkeily ja vaellusRuokaLähituotantoKotimaisuusEläimetLiikunta ja urheiluTerveysUskontotiedeFolkloristiikkaKansallispuistoLuonnonsuojeluYrittäjyysTeknologia